Wikia

ויקישביל

שביל ישראל

שיחה3
101דפים באתר זה

שביל ישראל
סמל שביל-1
אורך: כ 1000 ק"מ
זמן: כחודשיים
עונה: ינואר (מהדרום) -מאי. ספטמבר-דצמבר. יוני-אוגוסט לא מומלץ.
שפות: עברית, אנגלית
מטבע: שקל

שביל ישראל Pedia (ש"י) (באנגלית INT -Israel National Trail) הוא שביל לאורך מדינת ישראל באורך של כ 1000 ק"מ. השביל מתחיל בקיבוץ דן שבצפון ומסתיים בחוף אלמוג באילת.

שביל ישראל עובר בתוך תחומי הקו הירוק וכולל אתרים היסטורים ותופעות טבע מיוחדות.

בית אוסישקין
בית אוסישקין.
שומבלע.

רקע עריכה

השביל תוכנן ע"י אברהם תמיר ואורי דביר בשנות השמונים. סומן ע"י הוועדה לסימון שבילים, ונחנך בשנת [1]1995.
נעשו מס' שינויים בתוואי השביל . ב2003 הוסט חלק מהשביל באזור השרון לחוף הים. נעשו שינויים גם בנגב, שם התוואי הישן עובר לאורך כבישים ( מסומן בספרה 2 ) ובאזור ערד. [2]. ניתן להוסיף להליכה שבילים כמו שביל ירושלים, שביל גולן ומסלולים נוספים שעוברים בקרבת שביל ישראל.

סימון עריכה

1שביל
סימון.
מסומן בסימון "שביל ישראל" בצבעים לבן-כחול-כתום ובנוסף, בסימון שבילים לפי השביל בו הולכים (שחור, ירוק, כחול ואדום).
הסימון יופיע לרוב בצורה מדורגת כאשר הצבע העליון מצביע על כיוון ההליכה; כאשר הלבן עליון, כיוון ההליכה הוא צפונה ואילו כאשר הכתום עליון-דרומה.
עין נון
עין נון
שומבלע.

כיוון הליכהעריכה

יתרונות הליכה מצפון
שיפור הכושר ההתחלתי תוך כדי הליכה.
סיום באילת.
התוואי קל יותר בהתחלה, לעומת העליות והירידות הקשות מיד כשמתחילים באילת והמשקל הכבד של מים וציוד למדבר.
יתרונות הליכה מדרום
כשהולכים בסוף החורף , מגיעים לצפון והפריחה עדיין בעיצומה.
בסוף החורף יש מים בגבים ובמעיינות. גשמי החורף ותחילת האביב אינם משבשים את התכנון כמו הליכה מצפון לדרום. מתקדמים צפונה עם שיפור מזג האויר.
רוב היום השמש מאחור ולא בפנים.

עונות הליכה עריכה

את השביל הולכים בשתי עונות עיקריות: מאמצע פברואר לאמצע מאי, ומספטמבר עד דצמבר. חודשי הקיץ (אמצע מאי עד סוף אוגוסט) חמים מדי על מנת ללכת על השביל, ואילו חודשי החורף (סוף דצמבר-ינואר) גשומים וקרים מדי לחלק מן ההולכים והפסקות בשל גשם יכולות לשבש מאוד את לוחות הזמנים שתיכננתם. אפשר גם להתחיל בסוף ינואר מהדרום ולהגיע לצפון במרץ.

באביב רוב ההולכים יתחילו בטאבה ויסיימו בצפון אם כי חלק עושים זאת גם בכוון הפוך. בסתו הכיוון בד"כ צפון דרום. השיקול העיקרי לבחירת הכיוון, אך לא היחיד כמובן, הוא מזג האויר.

רוב ההולכים יתחילו באחת מנקודות הקצה של השביל. עם זאת אפשר להתחיל בכל נקודה של השביל. התחלה בטאבה דורשת כושר גופני טוב מאוד. ניתן להתחיל באביב את החלק הדרומי במרכז הארץ (בין י-ם לב"ש למשל)וללכת דרומה. אחרי שמגיעים לאילת לוקחים אוטובוס חזרה למרכז וממשיכים צפונה. היתרון של תכנית כזו הינו בנייה של כושר הליכה בדיוק כמו התחלה בדן. במידה ובוחרים כוון מעורב בעונת הסתו, ניתן להתחיל אף בסוף אוקטובר במרכז, ללכת צפונה ולחזור מדן לנקודת ההתחלה ולהמשיך דרומה. בצורה זו העונה של השביל מתארכת כמעט עד סוף דצמבר.

ציוד עריכה

  • רשימת ציוד.
  • מים -3- 4 ליטר בצפון (ליום אביב או סתיו)+ קנקל ריק לבישול ושתייה בערב. בקייץ - לעתים 6 - 7 ליטר. בדרום טיהור, הטמנות.
ראו - מים בשביל ישראל
  • אוכל- הצטיידות כל 3 ימים בממוצע. בין פארן לאילת יש בעית הצטיידות באוכל , ניתן להזמין אוכל לשחרות ( ראו במלאכי שביל ישראל), או לסטות ליישובים בדרך.

תחבורה עריכה

  • לקיבוץ דן: קווים 58, 55, 35 ו-36 של אגד ושל חברת רמה מקריית שמונה.
  • טאבה: מוניות,קו 15א' של אגד לאילת (בכיוון ההפוך קו 15). אילת : 394,393 ו399 של אגד לת"א.

אתרים לאורך השביל עריכה

רשימת אתרים לאורך שביל ישראל לפי אזורים מצפון לדרום.

הגליל העליוןעריכה

דן - בית אושיסקין, תל דן, נחל שניר, מעיין ברוך, יובל, כפר גלעדי, תל חי, רמות נפתלי, רכס רמים,נחל קדש, מצודת כ"ח, חרבת ישע, קרן נפתלי, בקעת יחמור, נחל דישון,יער ברעם, נחל צבעון, חרבת חממה, הר מירון, מירון, נחל מירון, נחל עמוד.

הגליל התחתוןעריכה

חוקוק, מגדל ועין נון, חמאם, הר ארבל, כפר חיטים, מצפה, טבריה, יער טבריה, כנרת (מושבה), כנרת, דגניה, נחל יבניאל, מעלה אילות, כפר קיש, שבלי, הר תבור, הר דבורה, הר יונה, נצרת עילית, משהד, הושעיה, אלון הגליל, ציפורי, כעביה נחל ציפורי, טחנת הנזירים, נופית, כפר חסידים.

עין ביכורה
עין ביכורה.
שומבלע.

רכס הכרמלעריכה

יגור, עוספיא, רום הכרמל, הר שוקף, מערת אצבע, עין הוד, נחל מערות, מאיר שפיה, רמת הנדיב, תל צור, חרבת עקב.

השרוןעריכה

בית חנניה, אמת המים לקיסריה, ג'סר א-זרקא, קיסריה ושדות ים, גבעת אולגה, חדרה, יער חדרה, נחל אלכסנדר, חרבת סמרה, בית ינאי, נתניה, מכון וינגייט, געש, אפולוניה, הרצליה, ת"א , נחל ירקון, תל אפק, גבעת השלושה, כפר סירקין, אלעד והמוזילאום.

מבואות ירושלים עריכה

אזור תעשייה ברקת,חרבת נבלט, בית נחמיה, תל חדיד, יער בן שמן, גמזו , עמק אילון, שעלבים, לטרון, מנזר לטרון, דרך בורמה, דרך המשלטים, צובה, סטף, המעיינות, חרבת סעדים, אבן ספיר, צור הדסה, מטע, חרבת מטע, חרבת חנות, דרך הקיסר הרומי, פארק בריטניה, ליאון, מצפה משואה תל עזקה, חרבת צורה, תל גודד, בית גוברין.

תל קשת
תל קשת
שומבלע.

השפלה עריכה

תל לכיש ולכיש, אחוזם, נחל שקמה, תל קשת, הגשר הטורקי, תל מלחה, דביר, יער להב, להב, סנסנה, מיתר, יער יתיר, הר חירן, חירבת חירן, נח"ל יתיר, חירבת יתיר, עמשא, הר עמשא, חרבת דרגות, דוריג'את, תל ערד, ערד.

עין עקב
עין עקב
שומבלע.

המכתשיםעריכה

נחל יעלים, רוגום זוהר רכס זוהר , נחל כנפן, הר קומות, מצד תמר, מעלה חצרה, המכתש הקטן, מעלה עלי, מצד צפיר, מעלה ימין, נחל חתירה, מעלה הפלמח, הסנפיר הגדול, הר כרבולת, בקעת צין, שדה בוקר, חוד עקב, עבדת, דרך הבשמים, ציר הנפט, נחל חווה , מצפה רמון, שן רמון, מפער גוונים, הר סהרונים , פרסת נקרות, כרבולת חררים, נחל גלד , הר יהב,

הר כרבולת2
מראה המכתש הגדול מהר כרבולת.

שיטה בנחל עשוש
שיטה בנחל עשוש
שומבלע.
בולבוסים בצוקי שיירות
בולבוסים בצוקי שיירות
שומבלע.

הערבהעריכה

קלדרה, דרך המעיינות, ספיר , חרבת מואה, צופר, נחל ברק ונחל ורדית, כביש 40, שיטים, נאות סמדר, בקעת עובדה וחולות כסוי, שחרות.

הרי אילתעריכה

באר מתק, צוקי תמנע, מעלה מלחן, תמנע הר תמנע, נחל רחם, קניון שחורת והר שחורת, עין נטפים, נחל גשרון , מעלה גשרון, הר צפחות, ומעבר גבול טאבה.

ראו גםעריכה

מסלולים שניתן להוסיף לשביל ישראל: עריכה

שביל ישראל נפגש עם שבילים ואתרים רבים וניתן לסטות ממנו לכל אורכו.

  • שביל הגולן - שביל באורך 120 ק"מ לאורך צידה המזרחי של רמת הגולן.
  • מהחרמון לבניאס - מסלול באורך 13 ק"מ היורד מבריכת מן שבחרמון אל מקורות הבניאס. (יש להוסיף עוד 3 ק"מ לנקודת ההתחלה של שביל ישראל בדן)
  • שביל ירושלים - שביל באורך 40 ק"מ המקיף את העיר העתיקה בירושלים ומתחבר לשביל ישראל באיזור הסטף ועין חנדק.
  • המסע מים לים - שביל שמתחיל בחוף אכזיב ומתחבר לשביל ישראל בהר מירון. התוספת אורכה כ 40 ק"מ.

עם הוספת ארבעת השבילים האלו לשביל ישראל אורכו עולה ל 1250 ק"מ (בערך).

המפה נטענת...

ספרות עריכה

מידע:

פורומיםעריכה

ספרי מסע:

  • מסע חיפושים - עם חברים, באמצע החיים, לאורך שביל ישראל, איל חלפון, הוצאת אחוזת בית, 2008.[3]
  • קום והתהלך בארץ - מסע רגלי לאורך שביל ישראל, יומן. יהודית גלבלום פקס. 2010.
  • Walk the Land - ספר המסע של ג'ודי וג'ון פקס. Judy Pex, Cladach Publishing 2007
  • שביל ישראל, בוצ'ן יעקב, הוצאת כרטא, 1998.

ניווטעריכה

הערות עריכה

  1. תולדות שביל ישראל באתר החברה להגנת הטבע
  2. ראו שינויים בתוואי
  3. גבעת חלפון כתבה על אייל חלפון באתר הארץ online
  4. הקובץ נכתב מתוכנת ניווט ברשת ישראל החדשה Pedia וע"פ התוואי בשטח. תיתכן סטייה .

קישוריםעריכה

קבוצות מאורגנות עריכה

ברחבי אתר Wikia

ויקי אקראית